(Τα βάζεις κάτω...τα μπερδεύεις...και τα βρίσκεις ότι όλα μηδέν)

Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013

Περι Μακρυγιάννη...


Σας  υπενθυμίζω το θέμα έκθεσης  των πανελληνίων εξετάσεων του 1987:

"Είχα δύο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ατόφια -φαίνονταν οι φλέβες, τόση εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρο, τα' χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και στ' 'Αργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων- χίλια τάλαρα γύρευαν...

Πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα: "Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μην καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Γι' αυτά πολεμήσαμε "".

Με βάση το παραπάνω απόσπασμα του Μακρυγιάννη να αναπτύξετε τις προσωπικές σας σκέψεις λαβαίνοντας υπόψη και τα ακόλουθα ερωτήματα:

α) Πώς αντιλαμβάνεστε τη στάση του Μακρυγιάννη και ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η σημασία της;

β) Βρίσκετε ότι έχουν επικαιρότητα σήμερα τα λόγια του;

O Μακρυγιάννης   για εμάς, της   γενιάς των τριανταφεύγα  σαράνταελα, μοστραρίστηκε ως το πρότυπο του μεγάλου Έλληνα  του πατριώτη και του σοφού. Πάρα πολύ φυσικό όλο αυτό. Στα χρόνια της πασοκοκρατίας   ο Μακρυγιάννης ήταν το πρότυπο του πολίτη. Αγράμματος ,καταφερτζής μάλλον σοσιαλιστής  άλλα  με αγάπη για το χρήμα και τα αξιώματα .Ενώ τον διακατέχει και η αντιπάθεια που έχουν όλοι οι αστοιχείωτοι και αμόρφωτοι  μπαγαπόντηδες απέναντι σε κάθε λόγιο και  πνευματώδες  άτομο. Αυτοί  είναι  η ήρωες οι μπαρουτοκαψημένοι και οι άλλοι οι ‘’διαόλου καλαμαράδες’’. Θυμάστε την ταινία που ο χασάπης Καλογήρου λέει ‘’εμένα λες αγράμματο; Να μάθεις γράμματα  εσύ  που είσαι ηλίθιος …εγώ που είμαι έξυπνος δε τα χρειάζομαι…’’  Έχει άδικο ; Tυχαίο που το σύνταγμα που  κέρδισε ο Μακρυγιάννης  άφηνε έξω από το παιχνίδι τους Έλληνες του εξωτερικού που κατά βάση ήταν εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού  διαφωτισμού; Αυτό δε ισχύει και σήμερα με τους Έλληνες της διασποράς (που μας απασχολεί μόνο πριν τις εκλογές αν πρέπει να ψηφίζουν); Δηλαδή αν το σύνταγμα του 1844 οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούσαν να έχουν ρόλο στα πολιτικά πράματα τις χώρας  ίσως το νέο κράτος στηριζόταν σε πιο στερεά θεμέλια και όχι σε αυτά που θέλανε να επιβάλουν μερικοί λήσταρχοι ,τσαρλατάνοι και αμόρφωτοι κατσικοκλέφτες. Που σα σκοπό είχαν φυσικά την κλεψιά και τη ρεμούλα. Αυτό   άλλωστε δε είναι ο Μακρυγιαννισμός ,κλέψε έντιμα και πούλα σοφία και πατριωτισμό ;O ιατρός δηλαδή να αποκαλείται  γιατρουδάκι ,ο δάσκαλος  δασκαλάκος και ο μηχανικός μηχανικακι. Αυτή την νοοτροπία δε αντιμετωπίζουν οι νέοι κάθε φορά που περνάνε  συνέντευξη  εργασίας ,όταν έχουν να συναντήσουν κάθε μαλάκα άσχετο ,του δημοτικού, προκειμένου να ‘’πουλήσουν’’ κοψοχρονιά  τις ικανότητες τους;Tα παιδιά του Μακρυγιάννη δε είναι αυτά που σε πρώτο στάδιο ληστεύουν την υπεραξία  της εργασίας μας; Και μη με πείτε αντιλαϊκό  πρόσωπο. Ψάξτε να βρείτε το Κ.Κ.Ε  τι λέει για τον τριτογενή παρασιτικό τομέα στο χώρο εργασίας ,για αυτούς μιλάω.

Διαβάζω  από το Wikipedia:

‘’Φέρεται επίσης να δήλωσε κατά τη διάρκεια της Α’ Εθνικής Συνελεύσεωςα[›] των Ελλήνων (1843-1844): «Αν είναι να μείνωμε ημείς νηστικοί, ας πάη στο διάβολο η ελευθερία»[6] [7]. Η επίμαχη αυτή φράση ενδεχομένως όμως να πηγάζει αποκλειστικά από το έργο «Η Ελλάς ως κράτος δικαίου» του Γεράσιμου Κακλαμάνη[8]. Η ακρίβεια αυτής της δήλωσης αμφισβητείται παρόλα αυτά[8] καθώς φαίνεται ότι μόνο οι δύο από τις πέντε εφημερίδες που κάλυπταν την εθνοσυνέλευση επιβεβαιώνουν την άποψη ότι ο Μακρυγιάννης διατύπωσε τη φράση αυτή…’’

Εμένα πάντως  από τότε μου έκανε εντύπωση πως για το θέμα τον αγαλμάτων έβαλε ανάμεσα χρηματικό όριο 10.000 τάλαρα .Δηλαδή αν τα τάλαρα ήταν 12.000 το συζητάει; Κοστολογείται κάτι που θεωρείται ιδανικό ; O ‘’μέγας στρατηγός’’ το κάνει ‘είναι πολλά τα λεφτά Άρη’’ …

Ξαναδιαβάζω  από το Wikipedia:

‘’Αντιφατική φυσιογνωμία κατά κάποιους[4], ήρθε σε ρήξη με συναγωνιστές του για καθαρά οικονομικούς λόγους για τη διανομή οικοπέδων στην αθηναϊκή γη. Χαρακτηρίστηκε και ισχυρά φιλοχρήματη προσωπικότητα[5] καθώς φαίνεται πως σχετίστηκε με τις ενδοοικογενειακές αναλώσεις των δανείων που σύνηψαν οι Ελληνικές κυβερνήσεις…’’

Πάντως εμένα όλα τα διλλήματα μου έφυγαν όταν το καλοκαίρι στα  χέρια μου έπεσε το παρακάτω κείμενο:

(Γιάννης Κυριόπουλος, πανεπιστημιακός, εκδ. Γαβριηλίδης)

Από υπάρξεως νεοελληνικού κράτους και μέχρι τις μέρες μας, η εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία δεν είναι παρά αλλαγή των συνδαιτημόνων στο ίδιο τραπέζι. Εφαγαν αυτοί, τώρα θα φάμε κι εμείς. Ο πολύς Μακρυγιάννης μεγάλη φαγάνα ο ίδιος, λέει στην Πρώτη Εθνική Συνέλευση (Βουλή) του 1844. “Αν είναι να μείνουμε κι εμείς νηστικοί, ας πάει στο διάβολο η Ελευθερία. Εφαγαν αυτοί, ας φάμε κι εμείς τώρα” Από την Ελληνική Πολιτική Εγκυκλοπαίδεια) του Κων. Μ. Γράψα. Το 1821 που ξέσπασε η Επανάσταση ο Μακρυγιάννης ήταν 27 ετών και είχε ήδη μια μυθώδη περιουσία. Υπολογίζεται πως η περιουσία του πριν από την Επανάσταση, ήταν το ένα τρίτο του ποσού που πλήρωσε το Αγιον Ορος για να αγοράσει την ανεξαρτησία του από το Σουλτάνο Σελίμ Βʼ.
Τα χρήματα που πλήρωσε το Αγιο Ορος στον Σελίμ ανέρχονταν σʼ ένα σχεδόν μυθικό ποσό. Συνεπώς, το ένα τρίτο αυτού του ποσού, η περιουσία δηλαδή του Μακρυγιάννη, ήταν και αυτό κολοσσιαίο.
Αν μάλιστα πάρουμε υπʼ όψιν πως ο Μακρυγιάννης ήταν ιδιώτης, η σύγκριση της περιουσίας του με τα χρήματα που έδωσε το Αγιο Ορος στον Σελίμ, μας επιτρέπει να τον χαρακτηρίσουμε σαν τον πλουσιότερο γηγενή Ελληνα πριν απʼ την Επανάσταση.
Πώς έκανε την τεράστια περιουσία του ο Μακρυγιάννης στα 27 του, εντός της δικαιοδοσίας του Αλη Πασά, που ήταν ένας φοροεισπράκτορας-κέρβερος; Ούτε Οδ. Κυριακόπουλος ή Μπόμπολας να ήταν! ʽΗ μήπως ήταν; Σιωπή! Δεν ρωτούν πως απόκτησαν την περιουσία τους οι εθνικοί ήρωες! Είναι κάτι σαν κρατικό απόρρητο!
Διαβάστε όμως προσεκτικά τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη και κάτι θα υποπτευθείτε. Παρότι ο Μακρυγιάννης δεν είναι αρχαιολόγος, έχει σημαντικές γνώσεις Αρχαιολογίας. Που και πως τις απέκτησες στα 27 του, όντας ουσιαστικά αγράμματος, αν και πολύ ευφυής; Το δαιμόνιο της φυλής θα μου πείτε. Όμως μη βιαστείτε να δαιμονολογήσετε φυλετικά, αν δεν καταλάβετε τι είδους εμπόριο έκανε ο Μακρυγιάννης, που εμφανίζεται ως πλουτήσας από το εμπόριο στα 27 του χωρίς καν να είναι Κόκκαλης.
Ο Μακρυγιάννης είχε βαθειά συναισθηματική σχέση με τα αρχαία. Αλλά μόνο συναισθηματική; Και όταν λέει το περίφημο “δια ταύτα επολεμήσαμε” μήπως είχε στο νου του μόνο την οικονομική αξία των “μαρμάρων”; Δεν είμαστε βέβαιοι για τις αρχαιοκαπηλικές δραστηριότητες του Μακρυγιάννη σε μια εποχή έντονου φιλελληνισμού, όταν όλοι στην Ευρώπη έψαχναν για ένα “σουβενίρ” απʼ τον τόπο που άνθισε ο μεγαλειωδέστερος πολιτισμός που εμφανίστηκε ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία. Ομως η κατοπινή του πολιτική, τάξεως καθαρά οικονομίστικης  μας αφήνει να το υποθέσουμε βάσιμα.
Από τότε, εμείς οι Έλληνες δεν ξεφύγαμε απʼ την Mακρυγιαννική καθαρά χρησιμοθηρική αντίληψη περί του προγονικού μας πολιτισμού. Μας ενδιαφέρουν πολύ τα αρχαία, όχι γιατί μπορούμε να εκτιμήσουμε την απρόσμετρη αισθητική, πολιτιστική και ιστορική τους αξία, αλλά διότι... φέρνουν συνάλλαγμα.
Οι ξένοι έρχονται, τα κοιτούν, τα θαυμάζουν και καταθέτουν τον οβολόν τους. Κατά τα άλλα, συνεχίζουμε να είμαστε υπερήφανοι για τους αρχαίους μας προγόνους, όπως και ο Μακρυγιάννης. Που αγόρασε με τα εκατομμύριά του μια ολόκληρη γειτονιά της Αθήνας κάτω από την Ακρόπολη που φέρνει ακόμα το όνομά του.
Δεν θα ήθελα να μείνω στον Μακρυγιάννη. Ας σταθούμε λιγάκι στο αλαλούμ με τις ζωγραφικές του Παναγιώτη Ζωγράφου, που δεν ήταν παρά τοπογραφικά σχέδια φτιαγμένα καθʼ  υπαγόρευσιν του Μακρυγιάννη, που ο δύστυχος ούτε καν υποπτευόταν πως ήταν ζωγράφος! Τον έκαμε όμως ζωγράφο ο Μακρυγιάννης. Όλους τους “πίνακες” δηλαδή τα τοπογραφικά σχέδια του Ζωγράφου, ο έξυπνος Μακρυγιάννης τα πούλησε σε ξένους. Αυτός ο φανατικός Ελλην! Που είχε το νου του μόνο στο πουγγί, κι έγινε εθνικός ήρωας κυρίως γιʼ αυτό. Ο εθνικός ευεργέτης Γεννάδιος με χίλια βάσανα κατάφερε να αγοράσει απʼ το εξωτερικό μια σειρά “πινάκων” του Ζωγράφου, δηλαδή τα τοπογραφικά σχέδια του Ζωγράφου. Είναι αυτοί που η Ελλάδα φυλάει ως εθνικό κειμήλιο στην Εθνική Πινακοθήκη.
Τι δίαολοι τούτοι οι “πίνακες” βασίζονται στον Μακρυγιάννη και εξιστορούν τα ελέη της ελληνικής επανάστασης. Ναι, αλλά ο Μακρυγιάννης τους πούλησε και μάλιστα σε ξένους. Ευτυχώς, να λες, που υπάρχουν και οι Ελληνες της διασποράς εθνικοί ευεργέτες, για να βάζουν φρένο στο μακρυγιαννισμό. Και για να μην σας μένει αμφιβολία για την ελληνικότητα του Μακρυγιάννη αρκεί να σας πούμε πως ο στρατηγός που έδιωξε τον Οθωνα για να φέρει τον πρώτο Γλυξμπουργκ, ο άνθρωπος που αγωνίστηκε για το Σύνταγμα, ώστε να κατοχυρωθούν και συνταγματικά οι εγχώριοι κλέφτες, βάφτισε το γιο του Οθωνα, μόλις ο Οθων πάτησε το ποδάρι του στην Ελλάδα. Και φυσικά δεν τον ξεβάφτισε όταν μετατρέπεται σε λυσσασμένο εχθρό του Οθωνα. Ο Οθων ήταν πραγματικά τίμιος και η τιμιότητα έμπαινε φραγμός στην εγχώρια λωποδυσία. Οι Βαυαροί του Οθωνα, άνθρωποι με γνώση και με αγάπη για την Ελλάδα, χρίστηκαν καταστροφείς των Ελλήνων, και η μομφή υπάρχει ακόμα. Λίγο πριν απʼ τον ερχομό των Βαυάρων, οι εγχώριοι λωποδύτες είχαν δολοφονήσει τον Καποδίστρια. Και λίγο μετά την έξωση του Οθωνα, μας κάθισαν στον σβέρκο του Γλυξμπουργκ, που δέχτηκαν να συνεργαστούν με τους εγχώριους λωποδύτες.

 Υστερογράφημα.

Η τράπεζα που ίδρυσε ο μεγάλος Καποδίστριας εξαφανίστηκε αμέσως μετά τη δολοφονία του. Πριν το 1843 ο Οθων είχε ιδρύσει την Εθνική Τράπεζα. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος να κάνεις “δουλειές” τότε στην Ελλάδα αν δεν σε “συνέδραμαν” οι λήσταρχοι παρατραπεζίτες, σε μια εποχή που δεν υπήρχαν τράπεζες. Κάτι πλούσιοι, σαν τον Μακρυγιάννη, τον πλουσιότερο γηγενή Ελληνα της εποχής, καταλήστευαν τους πάντες. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί λύσσαξε ο “δημοκράτης” Μακρυγιάννης και ζητούσε σώνει και καλά σύνταγμα, σε μια εποχή που άλλες χώρες της Ευρώπης ούτε ακουστά το είχαν.
Η Εθνική Τράπεζα που δημιούργησε ο Οθων βοηθώντας αποτελεσματικά τον Γ. Σταύρου θα προκαλούσε προβλήματα στους εγχώριους λωποδύτες. Ενα χρόνο μετά την ίδρυση της Εθνικής Τράπεζας αποκτούμε Σύνταγμα σπέσιαλ για κλέφτες τραπεζών και λέφτες άλλων ειδικοτήτων.

 Ολες οι πολυαίμακτες συγκρούσεις τον Ιούνιο 1863, κατά την “Επανάσταση” που ανέτρεψαν τον Οθωνα, έγιναν γύρω από την Εθνική Τράπεζα. Σα να μην υπήρχαν άλλες πλατείες και άλλα μέρη στην Αθήνα κατάλληλα για οδομαχίες με τους χωροφύλακες του Οθωνα. Οι “επαναστάτες” είχαν ρημάξει όλα τα γύρω μαγαζιά και στο τέλος μπήκανσ τα πέριξ ξενοδοχεία και λήστευαν απροσχημάτιστα. Κι αν η Εθνική Τράπεζα, που ήταν ο κύριος στόχος της “επανάστασης” σώθηκε τελικά, αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο ιδρυτής της Γ. Σταύρου έκανε διάβημα προς τους πρεσβευτές των τριών μεγάλων δυνάμεων, οι οποίοι έβγαλαν ναυτικά αγήματα για να την προστατέψουν. Οχι προσκαίρως αλλά επί πολλούς μήνες φρουρούσαν την Εθνική Τράπεζα, γράφει ο Ι. Βαλαωρίτης στον Αʼ τόμο της Ιστορίας της Εθνικής Τραπέζης. Το γεγονός ότι κατάφερε ο Οθων να σώσει την τράπεζα επί είκοσι χρόνια, είναι μάλλον θαύμα.

 

1 σχόλιο:

  1. Το διάβασα τώρα.
    Δυστυχώς του γελοίου Κυριακόπουλου ένα κείμενο χωρίς απόδειξεις,με υπονοούμενα,ψεύδη και διαστρεβλώσεις προκλητικές.
    πχ1-.ο Μακρυγιάννης λέει πως απόκτησε προεπαναστατικά χρήματα
    2-υπονοούμενα γαι αρχαιοκαπηλία!!Απόδειξη?
    3-Οι Βαυαροί ...με αγάπη για την Ελλάδα!!! Άγνοια ή προπαγάνδα...
    4-Οι ζωγραφιές....ότι και να πείς..

    Γιατί ρε φίλε με στενοχώρησες?.Θα δημοσίευες κείμενο δοσίλογου εναντίον του Άρη?Υπάρχει αναλογία..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΧΩΣΤΕ ΚΑΤΑ ΒΟΥΛΗΣΗ