(Τα βάζεις κάτω...τα μπερδεύεις...και τα βρίσκεις ότι όλα μηδέν)

Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

Οι ''απολιτίκ'' κωμωδίες του παλιού ελληνικού σινεμά

Ποιός λέει πως οι παλιές ελληνικές κωμωδίες είναι απολιτικοποιημένες.Ο παλιός ελληνικόςκινηματογράφος που όλοι έχουμε αγαπήσει έιναι καθαρά δημιούργημα της αστικής τάξης.Οι ταινίες προβάλουν καθαρά τον αστικό τρόπο ζωής που δεν είχε καμία σχέση με τις συνθήκές που ζούσε η λαική μάζα. Φτωχοί που ερωτεύονται πλούσιες ,πλουσίες που ερωτεύονται φτωχούς,φτωχα ζευγάρια που έχουν και υπηρέτρια,νυφικά που λύνουν όλα τα προβλήματα.Μέσα από αυτές τις ''αθώες'' ταινίες,με τα αφελή σενάρια και τις καρικατούρες χαρακτήρες το καθεστώς προπαγανδίζει τον αστικό χαράκτήρα.Στις ελληνικές ταινίες  την καλύτερη θέση στη δουλειά παίρνει αυτός που πηγαίνει συστημένος.Τον καλύτερο γάμο κάνει αυτος που φορά το πιο ακριβό κουστουμάκι.Χαρακτηριστικές μικροαστικές συνήθειες.
Το ελληνικό σινεμά από το 40 μέχρι την μεταπολίτευση ήταν συνοδοιπόρος των κυβερνώντων (ακόμα και στην περίοδο της χούντας).Μέσα από τις ταινίες η αριστερά απαξιώνεται, λοιδορείται και συκοφαντείται, αντίθετα το καθεστώς ωραιοποιείται και καθαγιάζεται.Συχνά στα πλάνα εμφανίζονται είκονες του βασιλιά,της βασίλισσας φοίνικες κ.α. ενώ οι αριστεροί σα καρικατούρες γεμάτοι αποθημένα και ιδεοληψίες.

Έψαξα και βρήκα και έφτιαξα βιντεάκια από ταινίες με σαφή πολιτικά μηνύματα.Τα συμπεράσματα δικά σας

''Οι γερμανοί ξανάρχονται'' (1948)
 


Ο κομμουνιστής μιλά με ξύλινο και ακαταλαβίστικο λόγο στον αγνό Έλληνα ,ο οποίος τον θεωρεί τρελό.Η ταινία γυρισμένη μέσα στον εμφύλιο.Ο Μίμης Φωτόπουλος για αυτόν του το ρόλο διαγράφτηκε από το Κ.Κ.Ε


''Θα σε κάνω βασίλισσα'' 1964
 


Ο αφελής κουκουές εκδηλώνεται που;Στο αφεντικό του...μετά στη διάρκεια της ταινίας μαθαίνουμε ότι τον συνέλαβε η στυνομία...

''Δεσποινίς διευθυντής''1964
 


Το αφέντικό σε αυτή την ταινία σέβεται τα πολιτικά πιστεύω του υπαλλήλου.Το 63 έγινε η δολοφονία του Λαμπράκη,το 64 τα γεγονότα του Γοργοποτάμου,το 65 η δολοφονία του Πέτρουλα..αλλά στις ελληνικές ταινίες τα πολιτικά πιστεύω έιναι ελεύθερα...

''Ξύπνα βασίλη''1969
 


Αντικομουνιστική σάτυρα του Ψαθά.Οι αριστεροί μόλις τα κονομάνε τα κοιμιάζουν με την αριστοκρατεία...πικρή αλήθεια ή καθαρή προπαγάνδα μιας και η ταινία είναι γυρισμένη μές τη χούντα;


''Καπετάν φάντης μπαστούνης''1968
 

Ο κομμουνιστικός παράδεισος της Κίνας όπως περιγράφεται σε μια σύγχρονη εκδοχή της Οδύσσειας σε μια ταινια και αυτή γυρισμενη μέσα στη χούντα.

''Η κόμμισα της φάμπρικας''1969
 


Ο καλός αστυνομικός ,με μάνα κομμουνίστρια...Με γονείς κομμουνιστές όχι μπάτσος αλλά ούτε και σκουπιδιάρης δε γινόσουν τότε.Κατα τα άλλα τα γνωστά...αριστεροί ,κοινωνιολόγοι στο απόσπασμα στους δεξιούς πάμε πάσο.Παραπιπτόντως ο δεξιός είναι ο λωποδύτης της οικογένειας.Κρύο μελό του ελληνικου κινηματογράφου.

΄΄Η κόρη μου η σοσιαλίστρια'' 1966            


Η απόλυτη σάχλα της ελληνικής παραγωγής.Ο έρωτας του εργάτη με την κόρη του αφεντικού.Η εταιρεία χρησιμοποιεί τα φορτηγά της ''αφού καθονται και κάθονται τις Κυριακές'' για να πηγαίνει τους εργάτες για μπάνιο.Οπως και στο Μetropolis o  έρωτας συμφιλιώνει αφεντικά και εργάτες.Στο τέλος αυτής της βλακείας ο εργάτης μπαινει στο εργοστάσιο ως αφεντικό και όλοι οι εργάτες χορεύουν ....σαχλαμάρεεεες.

''Υιέ μου,υιέ μου'' 1965
 


Ο Τρύφωνας επιστρέφει από το παραπέτασμα και βρίσκει την Αμαλίσκαγια να παντρολογιέται...

''Εταιρεία θαυμάτων'' 1962
 


Ρε παιδία εγώ έ χω μπερδευτεί...Το κάδρο της φρειδερίκης πέφτει μαζί με την αγγλική σημαία και ξεπετιέται ο αστυνομικός...Η προπαγάνδα είναι καραμανλική ή παπανδρεική;Καραμανλική με τη Βασίλισσα κάτω δε νομίζω...Παπανδρεική  δύσκολο...Δε κολλάει πουθενά  η πτώση της αγγλικής σημαίας.Αριστερή , με τον χωροφύλακα πάνω;Mε καμία Παναγία.Στον τοιχό αφου εχει πέσει το κάδρο φαινεται ένα Χ,μήπως έχει σχέση με την προδοτική ομάδα Χ (Xιττών) που με γερμανικά όπλα χτύπαγε το Ε.Α.Μ;Ο ιδρυτής της Χ ήταν ο μαλάκας ο Γρίβας που ήταν την δεκαετία του 50 ιδρυτής της Ε.Ο.ΚΑ στη Κύπρο.Ίσως έτσι δένει η πτώση της αγγλικής σημαιας με το Χ.Δε κολλλάει η πτώση του κάδρου με τη φρειδερίκη καθότι με βασιλικό διάταγμα η ομάδα Χ είχε αναγνωριστεί ως αντιστασιακή οργάνωση.Δε ξέρω τελικά τι συμβαίνει ,αν διαβάσω το βιβλίο του Ψαθά ίσως βρω την άκρη.

(Τι 30,τι 40,τι 50) 1972
 

Αναφέρεται στο κίνημα των βενιζελικών εναντίων των βασιλικών.Διαβάζω στο wikipedia:

''Το Κίνημα της 1ης Μαρτίου 1935 ήταν η συνισταμένη των συνωμοτικών ενεργειών διάφορων κύκλων και οργανώσεων της βενιζελικής παράταξης, που απέβλεπαν στην αποτροπή της παλινόρθωσης της βασιλευόμενης δημοκρατίας.
...
Το κίνημα απέτυχε στην πρώτη και κρίσιμη φάση του, όταν ο στόλος, αντί για τη Θεσσαλονίκη, κατευθύνθηκε προς την Κρήτη, όπου ο Βενιζέλος ανέλαβε την ηγεσία του κινήματος, όχι όμως χωρίς ενδοιασμούς. Οι φρουρές στη Βόρεια Ελλάδα επαναστάτησαν με μεγάλη καθυστέρηση, και της πρωτεύουσας τέθηκαν και πάλι κάτω από κυβερνητικό έλεγχο, ευθύς μετά την εκδήλωση του κινήματος. Στο μεταξύ η κυβέρνηση του Παναγή Τσαλδάρη αντέδρασε δυναμικά, αναθέτοντας την καταστολή του κινήματος στον Υπουργό Στρατιωτικών Γεώργιο Κονδύλη και προσλαμβάνοντας τον Ιωάννη Μεταξά ως Υπουργό Άνευ Χαρτοφυλακίου.
Ο Κονδύλης, με έδρα του τη Θεσσαλονίκη, κατέπνιξε γρήγορα το κίνημα στη Μακεδονία μετά από μια σειρά συγκρούσεων και ο ηγέτης των επαναστατών στην περιοχή υποστράτηγος Καμμένος, διοικητής του Δ΄ Σώματος Στρατού στην Καβάλα, αναγκάστηκε να ζητήσει καταφύγιο στις 11 Μαρτίου στη Βουλγαρία.''


 Απολαύστε τελειώνοντας τον ύμνο της χούντας σε στίχους Γ.Οικονομίδη (ο πρώτος απο δεξιά στη πρωτη φωτογραφία) και τραγούδι ο τραγουδιστής της αγάπης Γ.Βογιατζής

 

2 σχόλια:

  1. Ουσιαστικά έπαιζε το ρόλο που παίζει σήμερα η τηλεόραση στη προπαγάνδα.
    Πάντως θα άξιζε να θυμίσεις μελλοντικά και την άλλη πλευρά του φεγγαριού δηλ.το υπονοούμενο με πολιτική θέση θετική και τολμηρή.Παράδειγμα στη ταινία"οι κυρίες της αυλής"τίθεται έμμεσα το πρόβλημα του επαναπατρισμού των πολιτικών προσφύγων
    ΣΗΜ.στο κείμενο μάλλον ήθελες να γράψεις μεταπολίτευση,οχι αντιπολίτευση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι σίγουρα υπαρχει και η θετική πολιτικη θέση.Υπαρχει στις ''κυρίες της αυλης'' ενας σπαρταριστος διαλογος του Ηλιοπουλου γιατην έλευθερια (θελει ενας ταβερνιάρης να του ζωγραφίσει το αγαλμα της ελευθεριας).Ρωτά ο Ηλιοπουλος πως την θέλει.Ρωσικη με σφυροδρέπανο,ελληνική με γκλοπ ή αμερικάνικη δηλαδή να είναι κούφια απο μέσα και με ένα δαδί να κάει τον κόσμο.Το εχω βάλει σε μία παλια ανάρτηση.
    Στο ''κοροιδάκι της πριγκιπέσσας΄'' Ο Παράβας μιλαέι για έναν φαλακρό (Παττακός)που κουρεύει τους μαλλιαδες στο Περιστέρι...γιαυτο έκανε και στη Γιούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΧΩΣΤΕ ΚΑΤΑ ΒΟΥΛΗΣΗ