(Τα βάζεις κάτω...τα μπερδεύεις...και τα βρίσκεις ότι όλα μηδέν)

Σάββατο, 13 Ιουλίου 2013

Λόγια του κώλου...



Ρε παιδιά πες τε μου ειλικρινά αν πιτσιρικάδες στο σχολείο σας έλεγαν πως  ο παραπάνω κύριος έιναι ο Κολοκοτρώνης θα το πιστεύατε; Θα έιχε πάρει στο μέσα στο κεφάλι σας ο γέρος του Μοριά τη μυθική διάσταση που ίσως έχει σήμερα; Που είναι ο αέρας του ήρωα που έιναι η ελληνική λεβεντιά του που είναι η σοφία του. Το σχέδιο αυτό ,που δημοσιεύθηκε το 1827 στο Παρίσι από τον A. Friedel και θεωρείται από τις πιο πιστές απεικονίσεις του σε σχέδιο τού Γάλλου συνταγματάρχη, Voutier. Δεν απεικονίζεται με τη γνωστή περικεφαλαία των εικόνων, που έχουν κατακλύσει τα σχολικά μας βιβλία και τους πίνακες των σχολείων, των στρατώνων και των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά με την αρβανίτικη κόμμωση των ξυρισμένων κροτάφων και τού εμπρός μέρους τού κεφαλιού, με μακρυά μαλλιά πίσω. Δε λέω σε καμία περίπτωση ότι ο Θ.Κ. ήταν Αρβανίτης. Όχι γιατί θα είχα πρόβλημα να το πώ, αλλά γιατί δε το έχω βρει γραμμένο πουθενά. Εξάλλου στα απομνημονεύματά του ο ίδιος δε αναφέρει τυχόν αρβανίτικες ρίζες. Το όνομα Κολοκοτρώνης είναι η μετάφραση ενός προσωνυμίου  είχε δώσει κάποιος Αρβανίτης στον πατέρα του ήρωα λόγω του σφιχτού του κώλου ,σα πέτρα .Μπιθέκουρα τον ονόμασε .Αν κάνεται λίγους απλούς συνειρμούς στα αρβανίτικα βύθουλας ή μπούθουλας (βλ.Μανταμ Σουσού)= κώλος και εύκολα φτάνουμε στον Κωλονό ,στη γειτονία μου. Είδατε πως μέσω βάρβαρου δακτύλου  αποδεικνύεται περίτρανα η ιστορική συνέχεια του ελληνικού έθνους μεταξύ Οιδίποδα , Κ(ω)λοκοτρώνη και  της Ευλαμπίας του Γιοκαρίνη (τα χρόνια της δεκάξι μα είχε ξεπετάξει ολόκληρο τον Κολωνό), μόνο και μόνο από το θέμα κώλου να το δείτε. Τώρα τι πρόβλημα είχε ο Αρβανίτης με τον πισινό του πατέρα του μεγάλου στρατηγού δε γνωρίζω, δε με αφορά και θεωρώ ότι δε χρειάζεται περαιτέρω ιστορική ανάλυση. Τέλος με τις κουβέντες του κώλου.

Ο γέρος του Μοριά φαίνεται να έτρεφε ιδιαίτερη συμπάθεια προς τους Αρβανίτες. Γιατί όχι; Μάγκες ήταν, καλοί πολεμιστές και προπαντός μπεσαλήδες (μπέσα ,άλλη μία αρβανίτικη λέξη). Ίσως γι’ αυτό τον λόγω  υιοθέτησε το dress code των αρβανιτάδων. Ίσως για αυτό δε τους πείραξε μετά την άλωση της Τριπολιτσάς.

Τώρα γιατί η μορφή του Κολοκωτρώνη έχει έρθει σε εμάς διαφορετική από αυτή που ήταν;Μα ήταν ποτέ δυνατόν σε ένα νεοσύστατο κράτος να γίνει μεγαλύτερος εθνικός ήρωας κάποιος που δε ταιριάζει φυσιογνωμικά με τους κατοίκους του; Για ρίξτε μια ματιά στην παρακάτω εικόνα κινέζων χριστιανών:

 
Πως τα ματάκια του Χριστούλη έχουν ζωγραφιστεί λες και έχει πήξει στο ρύζι; Το ίδιο πράγμα συμβαίνει και στην δικιά μας περίπτωση…

Η εικόνα του Κολοκοτρώνη με την οποία μεγαλώσαμε είναι αυτή:
Zωγραφισμένη   από τον Διονύσιο Τσόκο(1820-1862) μετά το 1850.Ο Θ.Κ πέθανε το 1843 οπότε προφανώς ζωγράφισε κάτι που ίσως να μη έιχε δει ποτέ.. Εγώ προσωπικά βρίσκω πολλές ομοιότητες με την παρακάτω απεικόνιση του 1824.Ίσως φίλοι μου ζωγράφοι μπορούν να το επιβεβαιώσουν αυτό.


To έφιππο άγαλμα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη της οδού Σταδίου φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Λάζαρο Σώχο, το 1895.Ο καλλιτέχνης κατόπιν πιέσεων πρόσθεσε την περικεφαλαία στο έργο του.


Έτσι, με αυτά και με αυτά ,φανταζόμαστε έναν ελληνόμορφο ήρωα πάνω στο άλογο με αρχαιοπρεπή περικεφαλαία και θώρακα να κυνηγάει στα βουνά τους καταραμένους Τουρκαλάδες. Έτσι τον θέλανε ,έτσι μας τον παρουσιάσανε ,έτσι μας τον επιβάλανε. Ο Ηλίας Πετρόπουλος στο βιβλίο του ‘’Φουστανέλα’’ αναφέρει την περικεφαλαία και τον θώρακα σαν αξεσουαρ στην εμφάνιση του γέρου στα μεταεπαναστατικά χρόνια και μόνο στις δεξιώσεις στα ανάκτορα. Εκεί που τον έλεγε η Αμαλία ‘’κάτσε κ.Κοτρώνη’’ και απαντούσε αυτός ‘’πώς να κάτσω κυρά μου αφου μου έκοψες τον κώλο’ ’.Το ίδιο άλλωστε δε κάνουμε και εμείς που γράφουμε το Κο με όμικρον… για θέμα σεμνοτυφίας;
Ti να κάνανε  και οι έρμες οι μεγάλες δυνάμεις .Είχαν ένα τσούρμο διαφορετικούς ανθρώπους και θέλανε να τους κάνουν προτεκτοράτο. Τους βρίσκουν μια κοινή καταγωγή ,τους ονομάζουν όλους Έλληνες Τους φτιάχνουν μια γλώσσα ως συνέχεια της αρχαίας ελληνικής (ερε γλέντια μ ‘αυτή τη καθαρεύουσα τότε). Τους καλύπτουν τα ιστορικά κενά για να κολλήσουν με την αρχαία ελληνική ιστορία. (Ποτέ δε κατάλαβα γιατί θεωρούμε την βυζαντινή ιστορία ελληνική ιστορία .Πέρα από παπάδες και μοναστήρια ,πέστε μου ένα μνημείο που οι βυζαντινοί κατακτητές ,ως συνέχεια των Ρωμαίων, άφησαν στην Ελλάδα. Τουλάχιστον οι Οθωμανοί άνοιξαν μερικούς δρόμους και μας κληροδότησαν και μερικά χαμαμ). Μας κοτσάρανε και μια θρησκεία ως συνοδοιπόρο στον απελευθερωτικό αγώνα (μπούρδεεεες…). Μας κουρκούτιασαν το κεφάλι με νίκες ,μνημεία ,σημαίες, φλάμπουρα ,ήρωες. Και όλες αυτές τις πίπες που θέλουν τον άνθρωπο έρμαιο των ισχυρών της γης, γεμάτο κόμπλεξ απέναντι σε κάθετο το διαφορετικό, που να καλύπτει την καθημερινή του μιζέρια με μια λέξη ΕΛΛΑΣ. Το ίδιο άλλωστε δε κάνουν και με τους σκοπιανούς που τα τελευταία 50 χρόνια θυμήθηκαν ότι είναι απόγονοι του Αλέξανδρου;Mε ανάλογες διαδικασίες δε τους έκαναν κράτος;Oσο υπάρχουν ζώα θα φτιάχνονται προτεκτοράτα που θα τα άγουν και θα τα φέρνουν σύμφωνα με το αν στραβοκατούρησαν το πρωί. Λ.Υ

ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ! ΖΗΤΩ Η ΠΑΤΡΙΣ!

2 σχόλια:

  1. το πρώτο μέρος καλό
    Στο δεύτερο προσοχή,παραβλέπεις σημαντικά.
    Ο Σεφέρης έλεγε ότι για να κατανοήσουμε το Νεοελληνικό πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε το βυζάντιο.
    Το Βυζάντιο δεν έχει σχέση με εθνικισμούς,παλιούς ή νέους.Το βυζάντιο είναι ελληνικό επειδή η ΓΛΩΣΣΑ είναι ελληνική,και η γραμματεία του ελληνική.
    Η τέχνη του αντλεί,περισώζει,αντιστέκεται και δίνει.
    Οι θρησκεία και οι έριδες,είναι η επιφάνεια κοινωνικών και πολιτικών αγώνων κλπ
    Η απαξίωση κάποιων πραγμάτων,στερεί εμάς πρώτα απ'όλα από εξερευνήσεις μαγικών τοπίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. To Βυζάντιο δε ήταν ελληνικό άλλα ελληνοκεντρικό, ιδιαίτερα στα χρόνια της παρακμής του. Η ελληνική γλώσσα διασώθηκε μέσω της θρησκείας από σπόντα. Καθότι ο χριστιανισμός εξαφάνισε το αρχαίο ελληνικό πνεύμα και κάθε μορφής θετικής επιστήμης. Οι θετικές επιστήμες ακμάσανε από το Ισλάμ ,στο οποίο οι άνθρωποι δε σκέφτονταν μόνο λιβάδια από ρύζι, ποτάμια από μέλι ή πώς να πηδήξουν κανένα Ουρί, όπως μας διδάσκουν στα σχολειά μας.H ελληνική γλώσσα διασώθηκε γιατί είχε να είναι απλά η γλώσσα του ευαγγελίου. Ως νέα θρησκεία –εταιρεία για την διαφημιστική της καμπάνια χρησιμοποίησε την διεθνής γλώσσα της εποχής. Θα ήταν ποτέ δυνατόν τα προγράμματα τις Microsoft να βγαίνανε στα αλβανικά; Αυτό κάνει όσους λειτουργούσαν σε μια κοινωνία που κυριαρχούσαν τα ελληνικά να είναι Έλληνες; Τότε στη σημερινή εποχή οι μισοί κάτοικοι του πλανήτη θα έπρεπε να θεωρούνταν Άγγλοι .Οι αυτοκρατορίες που δημιουργήθηκαν τότε ήταν πολυφυλετικές. Τα εθνικά κράτη είναι δημιουργήματα μεταγενέστερων χρόνων στηριγμένα στα ελευθεριακά κινήματα της εποχής μετά τον Διαφωτισμό και σύμφωνα με τα συμφέροντα και τις επιταγές μεγάλων δυνάμεων. Το ομόγλωσσον του ελληνικού έθνους κρύβει και έναν ακόμα κίνδυνο .Αν το δεχτούμε αυτομάτως θεωρούμε ‘’ξένους’’ τους μισούς αγωνιστές του 21 Ανδρουτσο, Μιαούλη, Μπότσαρη κλπ. τον καπετάν Κώττας τον Μακεδονομάχο και το Σλαβικό παρακλάδι του Ε.Α.Μ στην αντίσταση, τους δίγλωσσους κατοίκους της Μακεδονίας καθώς και την μισή Θράκη. Η γλώσσα λοιπόν θεωρώ ότι είναι συστατικό για την συνοχή μιας κοινωνία αλλά σε καμία περίπτωση ως βάση για την υπεροχή κάποιων ‘’υπερμελών’’ αυτής .Η κοινωνία που ζούμε πρέπει να ξαναβρεί τον βηματισμό της, που σημαίνει πως όλα τα μέλη της πρέπει να βρουν κοινό βήμα. Θα πρέπει να ξαναγίνει επαναπροσδιορισμός της σχέσης των μελών της με το τι είναι ‘’’Έλληνας’’. Αυτό να γίνει όχι με βάση αίμα, γλώσσα, θρησκεία κλπ, αξίες που δημιούργησαν τετελεσμένο μίσους και ρατσισμού, αλλά με βάση ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ και ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Να σκεφτούμε σοβαρά κάτι που πάλι είπε ο Σεφέρης ,σε ελεύθερη απόδοση, ότι είμαστε ΄Ελληνες γιατί απλά έτυχε να βλέπουμε τα ίδια βουνά και θάλασσες με τους αρχαίους Έλληνες. Απλά έτυχε να ζούμε εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΧΩΣΤΕ ΚΑΤΑ ΒΟΥΛΗΣΗ