(Τα βάζεις κάτω...τα μπερδεύεις...και τα βρίσκεις ότι όλα μηδέν)

Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

Οι ''απολιτίκ'' κωμωδίες του παλιού ελληνικού σινεμά

Ποιός λέει πως οι παλιές ελληνικές κωμωδίες είναι απολιτικοποιημένες.Ο παλιός ελληνικόςκινηματογράφος που όλοι έχουμε αγαπήσει έιναι καθαρά δημιούργημα της αστικής τάξης.Οι ταινίες προβάλουν καθαρά τον αστικό τρόπο ζωής που δεν είχε καμία σχέση με τις συνθήκές που ζούσε η λαική μάζα. Φτωχοί που ερωτεύονται πλούσιες ,πλουσίες που ερωτεύονται φτωχούς,φτωχα ζευγάρια που έχουν και υπηρέτρια,νυφικά που λύνουν όλα τα προβλήματα.Μέσα από αυτές τις ''αθώες'' ταινίες,με τα αφελή σενάρια και τις καρικατούρες χαρακτήρες το καθεστώς προπαγανδίζει τον αστικό χαράκτήρα.Στις ελληνικές ταινίες  την καλύτερη θέση στη δουλειά παίρνει αυτός που πηγαίνει συστημένος.Τον καλύτερο γάμο κάνει αυτος που φορά το πιο ακριβό κουστουμάκι.Χαρακτηριστικές μικροαστικές συνήθειες.
Το ελληνικό σινεμά από το 40 μέχρι την μεταπολίτευση ήταν συνοδοιπόρος των κυβερνώντων (ακόμα και στην περίοδο της χούντας).Μέσα από τις ταινίες η αριστερά απαξιώνεται, λοιδορείται και συκοφαντείται, αντίθετα το καθεστώς ωραιοποιείται και καθαγιάζεται.Συχνά στα πλάνα εμφανίζονται είκονες του βασιλιά,της βασίλισσας φοίνικες κ.α. ενώ οι αριστεροί σα καρικατούρες γεμάτοι αποθημένα και ιδεοληψίες.

Έψαξα και βρήκα και έφτιαξα βιντεάκια από ταινίες με σαφή πολιτικά μηνύματα.Τα συμπεράσματα δικά σας

''Οι γερμανοί ξανάρχονται'' (1948)
 


Ο κομμουνιστής μιλά με ξύλινο και ακαταλαβίστικο λόγο στον αγνό Έλληνα ,ο οποίος τον θεωρεί τρελό.Η ταινία γυρισμένη μέσα στον εμφύλιο.Ο Μίμης Φωτόπουλος για αυτόν του το ρόλο διαγράφτηκε από το Κ.Κ.Ε


''Θα σε κάνω βασίλισσα'' 1964
 


Ο αφελής κουκουές εκδηλώνεται που;Στο αφεντικό του...μετά στη διάρκεια της ταινίας μαθαίνουμε ότι τον συνέλαβε η στυνομία...

''Δεσποινίς διευθυντής''1964
 


Το αφέντικό σε αυτή την ταινία σέβεται τα πολιτικά πιστεύω του υπαλλήλου.Το 63 έγινε η δολοφονία του Λαμπράκη,το 64 τα γεγονότα του Γοργοποτάμου,το 65 η δολοφονία του Πέτρουλα..αλλά στις ελληνικές ταινίες τα πολιτικά πιστεύω έιναι ελεύθερα...

''Ξύπνα βασίλη''1969
 


Αντικομουνιστική σάτυρα του Ψαθά.Οι αριστεροί μόλις τα κονομάνε τα κοιμιάζουν με την αριστοκρατεία...πικρή αλήθεια ή καθαρή προπαγάνδα μιας και η ταινία είναι γυρισμένη μές τη χούντα;


''Καπετάν φάντης μπαστούνης''1968
 

Ο κομμουνιστικός παράδεισος της Κίνας όπως περιγράφεται σε μια σύγχρονη εκδοχή της Οδύσσειας σε μια ταινια και αυτή γυρισμενη μέσα στη χούντα.

''Η κόμμισα της φάμπρικας''1969
 


Ο καλός αστυνομικός ,με μάνα κομμουνίστρια...Με γονείς κομμουνιστές όχι μπάτσος αλλά ούτε και σκουπιδιάρης δε γινόσουν τότε.Κατα τα άλλα τα γνωστά...αριστεροί ,κοινωνιολόγοι στο απόσπασμα στους δεξιούς πάμε πάσο.Παραπιπτόντως ο δεξιός είναι ο λωποδύτης της οικογένειας.Κρύο μελό του ελληνικου κινηματογράφου.

΄΄Η κόρη μου η σοσιαλίστρια'' 1966            


Η απόλυτη σάχλα της ελληνικής παραγωγής.Ο έρωτας του εργάτη με την κόρη του αφεντικού.Η εταιρεία χρησιμοποιεί τα φορτηγά της ''αφού καθονται και κάθονται τις Κυριακές'' για να πηγαίνει τους εργάτες για μπάνιο.Οπως και στο Μetropolis o  έρωτας συμφιλιώνει αφεντικά και εργάτες.Στο τέλος αυτής της βλακείας ο εργάτης μπαινει στο εργοστάσιο ως αφεντικό και όλοι οι εργάτες χορεύουν ....σαχλαμάρεεεες.

''Υιέ μου,υιέ μου'' 1965
 


Ο Τρύφωνας επιστρέφει από το παραπέτασμα και βρίσκει την Αμαλίσκαγια να παντρολογιέται...

''Εταιρεία θαυμάτων'' 1962
 


Ρε παιδία εγώ έ χω μπερδευτεί...Το κάδρο της φρειδερίκης πέφτει μαζί με την αγγλική σημαία και ξεπετιέται ο αστυνομικός...Η προπαγάνδα είναι καραμανλική ή παπανδρεική;Καραμανλική με τη Βασίλισσα κάτω δε νομίζω...Παπανδρεική  δύσκολο...Δε κολλάει πουθενά  η πτώση της αγγλικής σημαίας.Αριστερή , με τον χωροφύλακα πάνω;Mε καμία Παναγία.Στον τοιχό αφου εχει πέσει το κάδρο φαινεται ένα Χ,μήπως έχει σχέση με την προδοτική ομάδα Χ (Xιττών) που με γερμανικά όπλα χτύπαγε το Ε.Α.Μ;Ο ιδρυτής της Χ ήταν ο μαλάκας ο Γρίβας που ήταν την δεκαετία του 50 ιδρυτής της Ε.Ο.ΚΑ στη Κύπρο.Ίσως έτσι δένει η πτώση της αγγλικής σημαιας με το Χ.Δε κολλλάει η πτώση του κάδρου με τη φρειδερίκη καθότι με βασιλικό διάταγμα η ομάδα Χ είχε αναγνωριστεί ως αντιστασιακή οργάνωση.Δε ξέρω τελικά τι συμβαίνει ,αν διαβάσω το βιβλίο του Ψαθά ίσως βρω την άκρη.

(Τι 30,τι 40,τι 50) 1972
 

Αναφέρεται στο κίνημα των βενιζελικών εναντίων των βασιλικών.Διαβάζω στο wikipedia:

''Το Κίνημα της 1ης Μαρτίου 1935 ήταν η συνισταμένη των συνωμοτικών ενεργειών διάφορων κύκλων και οργανώσεων της βενιζελικής παράταξης, που απέβλεπαν στην αποτροπή της παλινόρθωσης της βασιλευόμενης δημοκρατίας.
...
Το κίνημα απέτυχε στην πρώτη και κρίσιμη φάση του, όταν ο στόλος, αντί για τη Θεσσαλονίκη, κατευθύνθηκε προς την Κρήτη, όπου ο Βενιζέλος ανέλαβε την ηγεσία του κινήματος, όχι όμως χωρίς ενδοιασμούς. Οι φρουρές στη Βόρεια Ελλάδα επαναστάτησαν με μεγάλη καθυστέρηση, και της πρωτεύουσας τέθηκαν και πάλι κάτω από κυβερνητικό έλεγχο, ευθύς μετά την εκδήλωση του κινήματος. Στο μεταξύ η κυβέρνηση του Παναγή Τσαλδάρη αντέδρασε δυναμικά, αναθέτοντας την καταστολή του κινήματος στον Υπουργό Στρατιωτικών Γεώργιο Κονδύλη και προσλαμβάνοντας τον Ιωάννη Μεταξά ως Υπουργό Άνευ Χαρτοφυλακίου.
Ο Κονδύλης, με έδρα του τη Θεσσαλονίκη, κατέπνιξε γρήγορα το κίνημα στη Μακεδονία μετά από μια σειρά συγκρούσεων και ο ηγέτης των επαναστατών στην περιοχή υποστράτηγος Καμμένος, διοικητής του Δ΄ Σώματος Στρατού στην Καβάλα, αναγκάστηκε να ζητήσει καταφύγιο στις 11 Μαρτίου στη Βουλγαρία.''


 Απολαύστε τελειώνοντας τον ύμνο της χούντας σε στίχους Γ.Οικονομίδη (ο πρώτος απο δεξιά στη πρωτη φωτογραφία) και τραγούδι ο τραγουδιστής της αγάπης Γ.Βογιατζής

 

Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

Kατέβασαν την ελληνική σημαία από τα Προπύλαια

Kατέβασαν την ελληνική σημαία από τα Προπύλαια
Άτομα του αντιεξουσιαστικού χώρου κατέβασαν πριν από λίγο την ελληνική σημαία από τον ιστό, στα Προπύλαια, και ανήρτησαν τη σημαία τους.
Στην είσοδο του κτιρίου έχουν τοποθετήσει πανό σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το κλείσιμο του Indymedia.


(από το enikos.gr)


Όνειρο ζω μη με ξυπνάτεεεε!!!!

Τρίτη, 23 Απριλίου 2013

TA ΞΕΡΑΤΑ ΤΗΣ VODAFONE


Δε φτάνει οι κωλόγεροι που ψηφίζουν όπως ψηφίζουν ,ήρθε και η ΒΟ(Ι)ΔΑΦΟΝ να μας τους δείχνει να γαμιούντε κιόλας...ήμαρτον πια με την κακογουστιά που μας δέρνει.Μου αρέσει πως μερικοί βρίσκουν την διαφήμιση τρυφερή και ανθρώπινη...δε λέω ,δυνατό τον γκομενάκι στην αρχή αλλά όταν βλέπεις πως καταντάει μέσα σε λίγα δεπτερόλεπτα..αρχίζεις να σκέφτεσε  τον αυνανισμό και την ομοφυλοφιλία.Όχι μόνο συμβόλαιο με την vodafon δε θα κάνεις αλλά θα πετάξεις και το κινητό στη χέστρα ,θα πατήσεις και το καζανάκι μη τυχόν σε πάρει η δικιά σου.Η όποια θα έρχετε συνειρμικά στο μυαλό σου με την μορφή γραίας και θα περιμένεις να νυχτώνει,να πέφτει το σκοτάδι,για να μη την βλέπεις.Με τον ίδιο τρόπο η μέση Ελληνίδα καταναλώτρια θα βλεπει νοερά τον φίλο της από θεό Απολλωνα να έχει υποβιβασθεί σε Απολλωνα Καλαμαριάς με τα χρόνια.Εκεί εκεί στη Γ'εθνική!!!Μίζερος και ελεινός γεράκος χωρίς σύνταξη ,που όμως θα ψηφίζει ακόμα Αντώνη Σαμαρά.Ο κάποτε στιβαρός του φαλλός ,ο Αττίλας ο κατακτητής,ο Μήτσος ο Καραφωτιάς,το πνέυμα το ζωοποιόν και ανήσυχον θα έχει πάρει πλέον την όψη αποτυχημένης γεροντοκόρης μπαμιας.Η όποια όχι μόνο δε θα έιναι σε θέση να εκπληρώσει τη θεόπνευστη αποστολή της αλλα και ο δυστυχής που την κουβαλά θα πρέπει να καταβάλει υπεράνθρωπες προσπάθειες μόνο και μόνο να την βρει ,να την βγάλει από το σώβρακο για να κατουρήσει.Ο παππούς λοιπον αυτός ,ο κλανίζων ,αδιαλείπτως βρωμερά και ηχηρά δε πρόκειτε ποτέ να πηδήξει την γρια...όσο και αν το θέλουν οι γεροντόφιλοι διαφημιστές της εταιρείας.Η διαφήμιση αυτή είναι καταδικασμένη να αποτύχει.Ξαναβάλτε πάλι αυτή με την ξεπέτα της Τασούλας στο μαντρί, για να σωθεί η κατασταση, ρε γκαβάδια Λ.Υ

Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ

Με τύπους και προσχήματα
στη βγαίνουνε αγρίως
να σε μάθουνε γράμματα
μα και τρόπους κυρίως.
 Υπάρχουν άχρηστοι πολλοί
που βρίσκονται σε πόστα
ο κάθε κόκορας λαλεί
και σου ζητά τα ρέστα.
 Κραυγάζουν οι ανόητοι
σαν να τα ξέρουν όλα
λυσομανούν απτόητοι.
Σου ρίχνουνε τη φόλα.
 Τους έξυπνους σου κάνουνε
με πλάτες των μεγάλων,
το λάκκο σου τον σκάβουνε
με γνώσεις παπαγάλων.
 Οι έξυπνοι τους θέλουνε
να κάνουν τα δικά τους.
Ρουφιάνοι αλωνίζουνε.
Πουλούν και τη μαμά τους.
 Τη ρουφιανιά τη χαίρονται.
Tίποτ’ άλλο δεν ξέρουν.
΄Αξιοι για να φαίνονται
πάνε να σου τη φέρουν.
 Δεν είναι μόνο οι μικροί.
Υπάρχουν και μεγάλοι.
Είναι αχρείοι, μοχθηροί.
Γλύφτες και παπαγάλοι.
 Eις βάρος των άλλωνε ζούν.
Είναι τεμπελχανάδες.
Τη βολεύουν όπως μπορούν
κάνοντας τεμενάδες.
 Να μην βρεθείς στο δρόμο τους.
΄Αγρια θα την πληρώσεις.
Όταν βρεθείς στον κύκλο τους
τα ρέστα σου θα δώσεις.
 Κάνε μετάνοιες και σταυρούς.
Τους ελεεινούς ν’αντέξεις,
μέχρι να φύγεις απ’ αυτούς.
Πολύ μακρυά να τρέξεις.
 
(Δε ξέρω πιανού ειναι...)

Πέμπτη, 11 Απριλίου 2013

O YΠΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ -ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΖΑΚΗ

        
Ένα οδοιπορικό λόγου όπου παιδιά, μεγάλοι, αγράμματοι και εγγράμματοι, δημοσιογράφοι, με τα βιώματα, τις παρατηρήσεις ,τις συνομιλίες ,με την τεχνική της μικροϊστορίας, της παρείσφρησης της ιδιοτέλειας, της κακότητας όπως αυτή εκπηγάζει λόγω της βιαιότητας που επικρατεί στην πολύπαθη περιοχή της Σμύρνης,με την τεχνική της ημερολογιακής ,εν μέρει ,γραφής ,δείχνει ένα πολυσυζητημένο πρόσωπο, τον Αριστείδη Στεργιάδη!
Πώς επιχειρείς να καταπιαστείς με ένα πρόσωπο πολιτικό, ιστορικό, αμφιλεγόμενο ,με εκείνον που απασχόλησε την κοινή γνώμη ,χάρη σε μια εξέχουσα θέση, εξαιτίας όμως του ιδιαίτερου, του χαρακτήρα του; Πώς ξαναμαζεύεις τα κομμάτια του μεγάλου πάζλ ,μετά από ένα σχεδόν αιώνα; Αυτό κάνει η συγγραφέας Σωτηρία Μαραγκοζάκη στο βιβλίο «Ο ΥΠΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ» Όχι βεβαίως για να αποκαταστήσει το όνομα του Αριστείδη Στεργιάδη ,αλλά για να προκαλέσει τον αναγνώστη και να τον προσκαλέσει σε ένα ταξίδι μνήμης ,δίνοντας του την ευκαιρία και τη δυνατότητα να αποδράσει προς το χώρο εκείνο, όπου οι δύσκολες ιστορικοπολιτικές καταστάσεις υπαγόρευαν, άλλοτε άθελα και άλλοτε ηθελημένα, συμπεριφορές ακατανόητες,ανάρμοστες,εγωιστικές,εξωφρενικές,περίεργες,συμπεριφορές που ενώ γλύκαιναν τον αγέρα, έβγαζαν κι ένα φαρμακερό κεντρί που κένταγε μέχρι μέσα τις πονεμένες καρδιές ,κι ας ήταν των απλών πολιτών ως εκείνους των ανώτερων στρωμάτων της πολιτικής ή της εκκλησιαστικής εξουσίας, συμπεριφορές που στο κύλισμα του χρόνου σε καλούν ξανά και ξανά σε μια εκτεταμένη ,πληρέστερη μελέτη για να τις ερμηνεύσεις , ίσως διαφορετικά, καθώς πολλά ερωτήματα για πρόσωπα και πράγματα παραμένουν αναπάντητα.
Η πολυτάραχη περίοδος 1919-1922 απασχόλησε πολλούς πολιτικούς, ερευνητές, ιστοριοδίφες, ιστορικούς ,λογοτέχνες αλλά η προσωπικότητα του Αριστείδη Στεργιάδη ,μας έγινε γνωστή ως αμφιλεγόμενη επί τα χείρω. Ποια είναι η άλλη πλευρά του αμφι… ,ασχέτως αν την απορρίπτουμε ή την αποδεχόμαστε; Με τη φωνή πολλών προσώπων ,η συγγραφέας θα πατήσει στέρεα στα ιστορικά γεγονότα, θα τα εμπλουτίσει με μαρτυρίες προκειμένου ο αναγνώστης να καταλήξει στα δικά του συμπεράσματα. Ένα εύρημα, μια τεχνική γραφής που δε βιάζει τη σκέψη , αλλά γεμίζει τη φαρέτρα μας με πλείστες όσες πληροφορίες, που εκμαιεύουμε και από τα πλασματικά περιστατικά.
Οι πλασματικοί χαρακτήρες γεμίζουν τα κενά της πραγματικότητας και τη φωτίζουν σε σημείο που αίρεται η ιστορία και στρέφεται το περιεχόμενο του βιβλίου στη λογοτεχνία .Η εναλλαγή προσώπων και καταστάσεων σε συνάφεια με την κατάλληλη για την περίσταση γλωσσική επινόηση, θα ακυρώσει το μονότονο και αποκρουστικό ύφος σε όφελος ενός πεζογραφήματος ποιότητας μέσα από μια πολυεπίπεδη γραφή. Το ύφος ,η γλώσσα ,ο στοχασμός ,η ανάπλαση βιωμάτων , ο ενδόμυχος συλλογισμός και προπαντός η έκπληξη που μας επιφυλάσσει η συγγραφέας να διατρέξουμε τριακόσιες ογδόντα επτά σελίδες για να φτάσουμε σε ένα αφηγηματικό παραλήρημα του ίδιου του Ύπατου Αρμοστή και εκεί να ακούσουμε όλα όσα περιμέναμε ν’ ακούσουμε κάθε φορά που γυρίζαμε σελίδα, μας αποζημιώνουν για τον χρόνο που διαθέσαμε να διαβάσουμε το βιβλίο!

Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013

KATAZHTEITAI...


Για ρουφιανισμό, παπαγαλισμό, δημαγωγία, υπεραυνανισμό, τρομοκράτηση λαού.
ΑΠΕΥΘΥΝΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΜΠΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΣΑΣ

Τρίτη, 9 Απριλίου 2013

Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013

Περι Μακρυγιάννη...


Σας  υπενθυμίζω το θέμα έκθεσης  των πανελληνίων εξετάσεων του 1987:

"Είχα δύο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ατόφια -φαίνονταν οι φλέβες, τόση εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρο, τα' χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και στ' 'Αργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων- χίλια τάλαρα γύρευαν...

Πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα: "Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μην καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Γι' αυτά πολεμήσαμε "".

Με βάση το παραπάνω απόσπασμα του Μακρυγιάννη να αναπτύξετε τις προσωπικές σας σκέψεις λαβαίνοντας υπόψη και τα ακόλουθα ερωτήματα:

α) Πώς αντιλαμβάνεστε τη στάση του Μακρυγιάννη και ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η σημασία της;

β) Βρίσκετε ότι έχουν επικαιρότητα σήμερα τα λόγια του;

O Μακρυγιάννης   για εμάς, της   γενιάς των τριανταφεύγα  σαράνταελα, μοστραρίστηκε ως το πρότυπο του μεγάλου Έλληνα  του πατριώτη και του σοφού. Πάρα πολύ φυσικό όλο αυτό. Στα χρόνια της πασοκοκρατίας   ο Μακρυγιάννης ήταν το πρότυπο του πολίτη. Αγράμματος ,καταφερτζής μάλλον σοσιαλιστής  άλλα  με αγάπη για το χρήμα και τα αξιώματα .Ενώ τον διακατέχει και η αντιπάθεια που έχουν όλοι οι αστοιχείωτοι και αμόρφωτοι  μπαγαπόντηδες απέναντι σε κάθε λόγιο και  πνευματώδες  άτομο. Αυτοί  είναι  η ήρωες οι μπαρουτοκαψημένοι και οι άλλοι οι ‘’διαόλου καλαμαράδες’’. Θυμάστε την ταινία που ο χασάπης Καλογήρου λέει ‘’εμένα λες αγράμματο; Να μάθεις γράμματα  εσύ  που είσαι ηλίθιος …εγώ που είμαι έξυπνος δε τα χρειάζομαι…’’  Έχει άδικο ; Tυχαίο που το σύνταγμα που  κέρδισε ο Μακρυγιάννης  άφηνε έξω από το παιχνίδι τους Έλληνες του εξωτερικού που κατά βάση ήταν εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού  διαφωτισμού; Αυτό δε ισχύει και σήμερα με τους Έλληνες της διασποράς (που μας απασχολεί μόνο πριν τις εκλογές αν πρέπει να ψηφίζουν); Δηλαδή αν το σύνταγμα του 1844 οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούσαν να έχουν ρόλο στα πολιτικά πράματα τις χώρας  ίσως το νέο κράτος στηριζόταν σε πιο στερεά θεμέλια και όχι σε αυτά που θέλανε να επιβάλουν μερικοί λήσταρχοι ,τσαρλατάνοι και αμόρφωτοι κατσικοκλέφτες. Που σα σκοπό είχαν φυσικά την κλεψιά και τη ρεμούλα. Αυτό   άλλωστε δε είναι ο Μακρυγιαννισμός ,κλέψε έντιμα και πούλα σοφία και πατριωτισμό ;O ιατρός δηλαδή να αποκαλείται  γιατρουδάκι ,ο δάσκαλος  δασκαλάκος και ο μηχανικός μηχανικακι. Αυτή την νοοτροπία δε αντιμετωπίζουν οι νέοι κάθε φορά που περνάνε  συνέντευξη  εργασίας ,όταν έχουν να συναντήσουν κάθε μαλάκα άσχετο ,του δημοτικού, προκειμένου να ‘’πουλήσουν’’ κοψοχρονιά  τις ικανότητες τους;Tα παιδιά του Μακρυγιάννη δε είναι αυτά που σε πρώτο στάδιο ληστεύουν την υπεραξία  της εργασίας μας; Και μη με πείτε αντιλαϊκό  πρόσωπο. Ψάξτε να βρείτε το Κ.Κ.Ε  τι λέει για τον τριτογενή παρασιτικό τομέα στο χώρο εργασίας ,για αυτούς μιλάω.

Διαβάζω  από το Wikipedia:

‘’Φέρεται επίσης να δήλωσε κατά τη διάρκεια της Α’ Εθνικής Συνελεύσεωςα[›] των Ελλήνων (1843-1844): «Αν είναι να μείνωμε ημείς νηστικοί, ας πάη στο διάβολο η ελευθερία»[6] [7]. Η επίμαχη αυτή φράση ενδεχομένως όμως να πηγάζει αποκλειστικά από το έργο «Η Ελλάς ως κράτος δικαίου» του Γεράσιμου Κακλαμάνη[8]. Η ακρίβεια αυτής της δήλωσης αμφισβητείται παρόλα αυτά[8] καθώς φαίνεται ότι μόνο οι δύο από τις πέντε εφημερίδες που κάλυπταν την εθνοσυνέλευση επιβεβαιώνουν την άποψη ότι ο Μακρυγιάννης διατύπωσε τη φράση αυτή…’’

Εμένα πάντως  από τότε μου έκανε εντύπωση πως για το θέμα τον αγαλμάτων έβαλε ανάμεσα χρηματικό όριο 10.000 τάλαρα .Δηλαδή αν τα τάλαρα ήταν 12.000 το συζητάει; Κοστολογείται κάτι που θεωρείται ιδανικό ; O ‘’μέγας στρατηγός’’ το κάνει ‘είναι πολλά τα λεφτά Άρη’’ …

Ξαναδιαβάζω  από το Wikipedia:

‘’Αντιφατική φυσιογνωμία κατά κάποιους[4], ήρθε σε ρήξη με συναγωνιστές του για καθαρά οικονομικούς λόγους για τη διανομή οικοπέδων στην αθηναϊκή γη. Χαρακτηρίστηκε και ισχυρά φιλοχρήματη προσωπικότητα[5] καθώς φαίνεται πως σχετίστηκε με τις ενδοοικογενειακές αναλώσεις των δανείων που σύνηψαν οι Ελληνικές κυβερνήσεις…’’

Πάντως εμένα όλα τα διλλήματα μου έφυγαν όταν το καλοκαίρι στα  χέρια μου έπεσε το παρακάτω κείμενο:

(Γιάννης Κυριόπουλος, πανεπιστημιακός, εκδ. Γαβριηλίδης)

Από υπάρξεως νεοελληνικού κράτους και μέχρι τις μέρες μας, η εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία δεν είναι παρά αλλαγή των συνδαιτημόνων στο ίδιο τραπέζι. Εφαγαν αυτοί, τώρα θα φάμε κι εμείς. Ο πολύς Μακρυγιάννης μεγάλη φαγάνα ο ίδιος, λέει στην Πρώτη Εθνική Συνέλευση (Βουλή) του 1844. “Αν είναι να μείνουμε κι εμείς νηστικοί, ας πάει στο διάβολο η Ελευθερία. Εφαγαν αυτοί, ας φάμε κι εμείς τώρα” Από την Ελληνική Πολιτική Εγκυκλοπαίδεια) του Κων. Μ. Γράψα. Το 1821 που ξέσπασε η Επανάσταση ο Μακρυγιάννης ήταν 27 ετών και είχε ήδη μια μυθώδη περιουσία. Υπολογίζεται πως η περιουσία του πριν από την Επανάσταση, ήταν το ένα τρίτο του ποσού που πλήρωσε το Αγιον Ορος για να αγοράσει την ανεξαρτησία του από το Σουλτάνο Σελίμ Βʼ.
Τα χρήματα που πλήρωσε το Αγιο Ορος στον Σελίμ ανέρχονταν σʼ ένα σχεδόν μυθικό ποσό. Συνεπώς, το ένα τρίτο αυτού του ποσού, η περιουσία δηλαδή του Μακρυγιάννη, ήταν και αυτό κολοσσιαίο.
Αν μάλιστα πάρουμε υπʼ όψιν πως ο Μακρυγιάννης ήταν ιδιώτης, η σύγκριση της περιουσίας του με τα χρήματα που έδωσε το Αγιο Ορος στον Σελίμ, μας επιτρέπει να τον χαρακτηρίσουμε σαν τον πλουσιότερο γηγενή Ελληνα πριν απʼ την Επανάσταση.
Πώς έκανε την τεράστια περιουσία του ο Μακρυγιάννης στα 27 του, εντός της δικαιοδοσίας του Αλη Πασά, που ήταν ένας φοροεισπράκτορας-κέρβερος; Ούτε Οδ. Κυριακόπουλος ή Μπόμπολας να ήταν! ʽΗ μήπως ήταν; Σιωπή! Δεν ρωτούν πως απόκτησαν την περιουσία τους οι εθνικοί ήρωες! Είναι κάτι σαν κρατικό απόρρητο!
Διαβάστε όμως προσεκτικά τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη και κάτι θα υποπτευθείτε. Παρότι ο Μακρυγιάννης δεν είναι αρχαιολόγος, έχει σημαντικές γνώσεις Αρχαιολογίας. Που και πως τις απέκτησες στα 27 του, όντας ουσιαστικά αγράμματος, αν και πολύ ευφυής; Το δαιμόνιο της φυλής θα μου πείτε. Όμως μη βιαστείτε να δαιμονολογήσετε φυλετικά, αν δεν καταλάβετε τι είδους εμπόριο έκανε ο Μακρυγιάννης, που εμφανίζεται ως πλουτήσας από το εμπόριο στα 27 του χωρίς καν να είναι Κόκκαλης.
Ο Μακρυγιάννης είχε βαθειά συναισθηματική σχέση με τα αρχαία. Αλλά μόνο συναισθηματική; Και όταν λέει το περίφημο “δια ταύτα επολεμήσαμε” μήπως είχε στο νου του μόνο την οικονομική αξία των “μαρμάρων”; Δεν είμαστε βέβαιοι για τις αρχαιοκαπηλικές δραστηριότητες του Μακρυγιάννη σε μια εποχή έντονου φιλελληνισμού, όταν όλοι στην Ευρώπη έψαχναν για ένα “σουβενίρ” απʼ τον τόπο που άνθισε ο μεγαλειωδέστερος πολιτισμός που εμφανίστηκε ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία. Ομως η κατοπινή του πολιτική, τάξεως καθαρά οικονομίστικης  μας αφήνει να το υποθέσουμε βάσιμα.
Από τότε, εμείς οι Έλληνες δεν ξεφύγαμε απʼ την Mακρυγιαννική καθαρά χρησιμοθηρική αντίληψη περί του προγονικού μας πολιτισμού. Μας ενδιαφέρουν πολύ τα αρχαία, όχι γιατί μπορούμε να εκτιμήσουμε την απρόσμετρη αισθητική, πολιτιστική και ιστορική τους αξία, αλλά διότι... φέρνουν συνάλλαγμα.
Οι ξένοι έρχονται, τα κοιτούν, τα θαυμάζουν και καταθέτουν τον οβολόν τους. Κατά τα άλλα, συνεχίζουμε να είμαστε υπερήφανοι για τους αρχαίους μας προγόνους, όπως και ο Μακρυγιάννης. Που αγόρασε με τα εκατομμύριά του μια ολόκληρη γειτονιά της Αθήνας κάτω από την Ακρόπολη που φέρνει ακόμα το όνομά του.
Δεν θα ήθελα να μείνω στον Μακρυγιάννη. Ας σταθούμε λιγάκι στο αλαλούμ με τις ζωγραφικές του Παναγιώτη Ζωγράφου, που δεν ήταν παρά τοπογραφικά σχέδια φτιαγμένα καθʼ  υπαγόρευσιν του Μακρυγιάννη, που ο δύστυχος ούτε καν υποπτευόταν πως ήταν ζωγράφος! Τον έκαμε όμως ζωγράφο ο Μακρυγιάννης. Όλους τους “πίνακες” δηλαδή τα τοπογραφικά σχέδια του Ζωγράφου, ο έξυπνος Μακρυγιάννης τα πούλησε σε ξένους. Αυτός ο φανατικός Ελλην! Που είχε το νου του μόνο στο πουγγί, κι έγινε εθνικός ήρωας κυρίως γιʼ αυτό. Ο εθνικός ευεργέτης Γεννάδιος με χίλια βάσανα κατάφερε να αγοράσει απʼ το εξωτερικό μια σειρά “πινάκων” του Ζωγράφου, δηλαδή τα τοπογραφικά σχέδια του Ζωγράφου. Είναι αυτοί που η Ελλάδα φυλάει ως εθνικό κειμήλιο στην Εθνική Πινακοθήκη.
Τι δίαολοι τούτοι οι “πίνακες” βασίζονται στον Μακρυγιάννη και εξιστορούν τα ελέη της ελληνικής επανάστασης. Ναι, αλλά ο Μακρυγιάννης τους πούλησε και μάλιστα σε ξένους. Ευτυχώς, να λες, που υπάρχουν και οι Ελληνες της διασποράς εθνικοί ευεργέτες, για να βάζουν φρένο στο μακρυγιαννισμό. Και για να μην σας μένει αμφιβολία για την ελληνικότητα του Μακρυγιάννη αρκεί να σας πούμε πως ο στρατηγός που έδιωξε τον Οθωνα για να φέρει τον πρώτο Γλυξμπουργκ, ο άνθρωπος που αγωνίστηκε για το Σύνταγμα, ώστε να κατοχυρωθούν και συνταγματικά οι εγχώριοι κλέφτες, βάφτισε το γιο του Οθωνα, μόλις ο Οθων πάτησε το ποδάρι του στην Ελλάδα. Και φυσικά δεν τον ξεβάφτισε όταν μετατρέπεται σε λυσσασμένο εχθρό του Οθωνα. Ο Οθων ήταν πραγματικά τίμιος και η τιμιότητα έμπαινε φραγμός στην εγχώρια λωποδυσία. Οι Βαυαροί του Οθωνα, άνθρωποι με γνώση και με αγάπη για την Ελλάδα, χρίστηκαν καταστροφείς των Ελλήνων, και η μομφή υπάρχει ακόμα. Λίγο πριν απʼ τον ερχομό των Βαυάρων, οι εγχώριοι λωποδύτες είχαν δολοφονήσει τον Καποδίστρια. Και λίγο μετά την έξωση του Οθωνα, μας κάθισαν στον σβέρκο του Γλυξμπουργκ, που δέχτηκαν να συνεργαστούν με τους εγχώριους λωποδύτες.

 Υστερογράφημα.

Η τράπεζα που ίδρυσε ο μεγάλος Καποδίστριας εξαφανίστηκε αμέσως μετά τη δολοφονία του. Πριν το 1843 ο Οθων είχε ιδρύσει την Εθνική Τράπεζα. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος να κάνεις “δουλειές” τότε στην Ελλάδα αν δεν σε “συνέδραμαν” οι λήσταρχοι παρατραπεζίτες, σε μια εποχή που δεν υπήρχαν τράπεζες. Κάτι πλούσιοι, σαν τον Μακρυγιάννη, τον πλουσιότερο γηγενή Ελληνα της εποχής, καταλήστευαν τους πάντες. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί λύσσαξε ο “δημοκράτης” Μακρυγιάννης και ζητούσε σώνει και καλά σύνταγμα, σε μια εποχή που άλλες χώρες της Ευρώπης ούτε ακουστά το είχαν.
Η Εθνική Τράπεζα που δημιούργησε ο Οθων βοηθώντας αποτελεσματικά τον Γ. Σταύρου θα προκαλούσε προβλήματα στους εγχώριους λωποδύτες. Ενα χρόνο μετά την ίδρυση της Εθνικής Τράπεζας αποκτούμε Σύνταγμα σπέσιαλ για κλέφτες τραπεζών και λέφτες άλλων ειδικοτήτων.

 Ολες οι πολυαίμακτες συγκρούσεις τον Ιούνιο 1863, κατά την “Επανάσταση” που ανέτρεψαν τον Οθωνα, έγιναν γύρω από την Εθνική Τράπεζα. Σα να μην υπήρχαν άλλες πλατείες και άλλα μέρη στην Αθήνα κατάλληλα για οδομαχίες με τους χωροφύλακες του Οθωνα. Οι “επαναστάτες” είχαν ρημάξει όλα τα γύρω μαγαζιά και στο τέλος μπήκανσ τα πέριξ ξενοδοχεία και λήστευαν απροσχημάτιστα. Κι αν η Εθνική Τράπεζα, που ήταν ο κύριος στόχος της “επανάστασης” σώθηκε τελικά, αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο ιδρυτής της Γ. Σταύρου έκανε διάβημα προς τους πρεσβευτές των τριών μεγάλων δυνάμεων, οι οποίοι έβγαλαν ναυτικά αγήματα για να την προστατέψουν. Οχι προσκαίρως αλλά επί πολλούς μήνες φρουρούσαν την Εθνική Τράπεζα, γράφει ο Ι. Βαλαωρίτης στον Αʼ τόμο της Ιστορίας της Εθνικής Τραπέζης. Το γεγονός ότι κατάφερε ο Οθων να σώσει την τράπεζα επί είκοσι χρόνια, είναι μάλλον θαύμα.

 

Τρίτη, 2 Απριλίου 2013

Τζίμης Πανούσης - Κουφάλες (Νέο)


Τώρα γιατί μετά από 25χρόνια εξακολουθεί να μου αρέσει ο Πανούσης μάλλον πρέπει να το ψάξω...