(Τα βάζεις κάτω...τα μπερδεύεις...και τα βρίσκεις ότι όλα μηδέν)

Τετάρτη, 19 Ιουνίου 2013

ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ-ΘΩΜΑΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

ΑΝΤΙΧΑΡΙΣΜΑ ΨΥΧΗΣ ΣΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Ένα παιδί, σκολιαρόπαιδο του Δημοτικού, μεγαλώνει σε μια φτωχική, παράμερη γειτονιά της Θεσσαλονίκης, στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής και του Εμφυλίου, του αδερφοσκοτωμού. Είναι τα χρόνια που ο κόσμος ανοίγεται μπροστά του και παρουσιάζεται με το πιο σκληρό του πρόσωπο. Βομβαρδισμοί, μάχες και ξεσηκωμοί, σκοτωμοί και θάνατοι από την πείνα και την παγωνιά. Μικρή ανασαμιά το σχολειό. Η αναζήτηση της παρηγοριάς στην εκκλησία και το κατηχητικό, οδηγούν στην πρώτη επαφή με το τρομερό βιβλίο, την Αποκάλυψη του Ιωάννη. Και ο μικρός μαθητής μέσα στο άγουρο, παιδικό του μυαλό αναλογίζεται όσα ο κόσμος του «αποκαλύπτει» και πόσα από αυτά μοιάζουν με κείνα που ο Αγιορείτης σοφός καλογερόπαπας, ανασέρνει και ζωντανεύει, από το φοβερό όραμα της Αποκάλυψης, στο κήρυγμά του...

Οι παιδικές θύμησες ανάκατες με τις εικόνες που έχουν χαραχτεί στη μνήμη του ώριμου πια αφηγητή, μας αποκαλύπτουν την εικόνα του σκληρού εκείνου κόσμου τα άγρια χρόνια του Μεγάλου Πολέμου. Μας θέτουν ερωτήματα για το ρόλο που διαδραμάτισε μέσα στην πάροδο του χρόνου ο τότε ανθρωποχαλασμός και για τις επιπτώσεις του στο σήμερα σε σχέση με την «Σλαβική» Μακεδονία, τα Αιγιακά ξένα συμφέροντα και όποιες άλλες «εκκρεμότητες» άφησε πίσω του...
 


Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2013

Οι ‘’απολιτίκ’’ ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου (η άλλη όψη)


Το παραδέχομαι πως σε προηγούμενη ανάρτηση τα ισοπέδωσα όλα  .Πήρα μία μπουλντόζα και δε άφησα τίποτα όρθιο για το παλιό ελληνικό σινεμά.Είχα θυμώσει με την φωτογραφία που έδειχνε τους παλιούς πρωταγωνιστές γύρω από τον δικτάτορα και με τον ύμνο της χούντας με τη φωνή του Βογιατζή (τσετσακό κινέζικα). Κατόπιν προτροπής του Λύσιππου σας παρουσιάζω και κάποιες ταινίες με σαφή αντικαθεστωτικά μηνύματα ,για να ισορροπήσει  η κατάσταση. Τα βίντεο επιλέχθηκαν έτσι ώστε να ταιριάζουν στην αισθητική που μας έρχεται στο μυαλό όταν λέμε ‘’εμπορικό ελληνικό σινεμά’’. Μην απορείτε  λοιπόν που δε συμπεριλήφθηκαν ταινίες του Αγγελόπουλου ,της Μαρκιετάκη, του Κανελλόπουλου κτλ. Καθώς και ταινίες που γυρίσθηκαν μετά την μεταπολίτευση όταν το κοινωνικόπολιτικό σινεμά έγινε μόδα και οι ταινίες γυρίζονταν χωρίς δυσκολίες.

 Το κοροιδάκι της πριγκιππέσας(1972)

Ο Παράβας δίνει ρέστα στην αναφορά του  στον Παττακό .Κάτι  τέτοια πετούσε και στο θέατρο γι αυτό τον πήρανε  ένα  βράδυ σηκωτό και τον πήγανε κροουαζιέρα στη Γυάρο. Μεγάλη  ψυχάρα  χωρίς αίσθηση κινδύνου.
 
 Οι κυρίες της αυλής (1966)


Ο Ντίνος Ηλιόπουλος  σε ένα σπαρταριστό διάλογο αναλύει την έννοια της ελευθερίας. Η αποθέωση με την μπογιά που πετάει και λερώνει την αμερικάνικη αφού πρώτα την έχει γελοιοποιήσει ζωγραφίζοντας  την. Λέτε η μπογιά να ήταν κόκκινη ;Ποιος ξέρει…


 Οι γερμανοί ξανάρχονται (1948)


Βρε ποιον θυμίζει ,ποιον θυμίζει… Εμένα να μου φέρνει στο μυαλό κάτι σα Γερμανό φιλόσοφο .Κάτι σαν Μάρξ, σαν  Ένγκελς μόνο ο κυρ Αλέκος ξέρει γιατί διάλεξε μια τέτοια φυσιογνωμία να μιλήσει για αδελφοσύνη. Μπορεί να είναι και τυχαίο…


Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση (1971)


Και όμως ο ‘’ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗΣ’’ δε ήταν φανταστικό έντυπο .Ήταν μία από τις παράνομες εκδόσεις του εφεδρικού Ε.Α.Μ  που κυκλοφορούσαν στην Αθήνα. Απευθείας η αντίσταση χρωματίζεται στην ταινία .Η λογοκρισία της χούντας  πιθανώς να μη το πρόσεξε, πιθανώς να μην το ήξερε. Γι αυτό λέω πως μόνο αν διαβάσουμε ιστορία μπορούμε να νικήσουμε το θηρίο .Η ταινία είναι του μεγάλου Ντίνου Κατσουρίδη.


Συνοικία το όνειρο(1961)


Η ταινία που έχουμε δει  είναι η λογοκριμένη έκδοση. Η αυθεντική κόπια της ταινίας καταστράφηκε από την λογοκρισία της δεξιάς. Ο σκηνοθέτης της Αλέκος Αλεξανδράκης κυνηγήθηκε για χρόνια έπειτα. Πότε του δε  αναγνώρισε την κομμένη έκδοση της ταινίας και ποτέ δε μίλησε ξανά για αυτή .Το ατόπημα της ,σύμφωνα με το καθεστώς, ήταν ότι έδειχνε την Ελλάδα της φτώχειας και της ανέχειας ,κάτι  όπως σήμερα που δε επιτρέπονται στην τηλεόραση οι εικόνες της κρίσης στους δρόμους .Έξοχο δείγμα του ιταλικού  νεορεαλισμού.


 Θανάση πάρε το όπλο σου (1972)


Το βίντεο δείχνει το δεύτερο τέλος αυτής της ταινίας του Ντίνου Κατσουρίδη. Τ ο κανόνικό τέλος  κόπηκε από την χούντα. Διότι εμφάνιζε τον ανθρωπάκο να πυροβόλει  πραγματικά ,πράγμα που θεωρήθηκε σαφές  υπονοόυμενο κατά του στρατού ,λές και ο τίτλος της ταινίας δε είναι άμεση  προτροπή για ένοπλο αγώνα.
 
 Οι παράνομοι(1958)


Δεν την έχω δεί μέχρι τώρα. Διαβάζω:

Παραγωγή: ΕλληνικήΣκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος
Πρωταγωνιστούν: Τίτος Βανδής, Πέτρος Φυσσούν, Ανέστης Βλάχος, Νέλλη Αγγελίδου, Γιώργος Οικονόμου

Περίληψη
Τρεις παράνομοι, ο ένας σκότωσε τον δοσίλογο που έγινε αιτία να εξολοθρευτεί ένα ολόκληρο χωριό από τους Γερμανούς, ο άλλος είναι φυγόδικος του εμφυλίου και ο τρίτος σκότωσε τον αδελφό του πάνω σε μία διαμάχη για ένα κομμάτι γη, συναντιούνται πάνω στα βουνά και ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διαφύγουν της χωροφυλακής που τους κυνηγά. Ακολουθούν μία πορεία προς την θάλασσα την οποία θεωρούν και ως μόνη τους σωτηρία... Σε μία σκηνή, ενώ ο ένας παράνομος πείθεται να παραδοθεί, μόλις σηκώνει τα χέρια οι χωροφύλακες τον σκοτώνουν. Η λογοκρισία της εποχής θεώρησε ότι θίγονταν η τιμή της χωροφυλακής και ζήτησε από τον σκηνοθέτη να αφαιρέσει ή να αλλάξει τη σκηνή. Ο Κούνδουρος αρνήθηκε πράγμα που οδήγησε στην απαγόρευση της προβολής της ταινίας. Η ταινία προβάλλεται για πρώτη φορά σε ελληνική αίθουσα με το μοντάζ του Κούνδουρου. Υποψηφιότητα για Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου

Στις μέρες μας τα λόγια του Κούνδουρου ,ύστερα από την προσωπική του περιπέτεια , έχουν γίνει λεζάντα σε φασιστικούς χώρους. Μπάρμπα Νίκο …τα στερνά  τιμούν τα πρώτα.
 
Ένας νομοταγής πολίτης (1974)


Ο νέος διευθυντής  βγάζει  λόγο στο προσωπικό  της εταιρίας .Φορά κόκκινη γραβάτα και πίσω του έχει φόντο ένα πουλί (με ανοιχτά φτερά για να πετάξει). Η φωνή του έχει την ενοχλητική χροιά της φωνής του Παπαδόπουλου και η κατάσταση σιγά σιγά δείχνει να ξεφεύγει. ’’Όταν περνάς με κόκκινο παύεις να είσαι νομοταγής’ ’.Το σενάριο είναι  του Κώστα Μουρσελά.
 
Η Αλίκη δικτάτωρ(1972)



Η Αλίκη πρωταγωνιστεί σε αυτήν την ταινία με τα ξεκάθαρα αντιχουντικά μηνύματα γυρισμένη μέσα στη επταετία .Είναι ποτέ δυνατόν θα πει κανείς ;Η κόρη του στρατιωτικού που σκοτώθηκε στον εμφύλιο να παίζει σε τέτοιου είδους ταινία; και όμως είναι. Το σενάριο είναι της ιδίας, άλλο κουφό αυτό. Με μια μικρή λεπτομέρεια… Η ταινία αρχικά προβλήθηκε με περικοπές. Οι σκηνές του βίντεο δε προβλήθηκαν στην πρώτη διανομή της ταινίας. Η ταινία παίχτηκε ολοκληρωμένη  στη μεταπολίτευση. Δε ξέρω αν λογοκρίθηκε ή αυτολογοκρίθηκε. Το Αλικάκι  αντιστασιακή ,δε νομίζω, απλώς προνοητική. Αυτή ήθελε πάντα να είναι εθνική σταρ ,έβλεπε που πάνε τα πράγματα. Οπότε έφτιαχνε πόρτα για τον χειμώνα. Δε πιστεύω ποτέ πως την ένοιαζε η πολιτική κατάσταση του τόπου αρκεί να είναι αυτή μέσα στα πράματα. Μου αρέσει  πάντως που στο βίντεο ρωτάει που είναι ο βασιλιάς ,τι να κάνουμε έρωτας είναι αυτός.